Skole/virksomhedsforløb
Forud for forløbet udfyldes i fællesskab en projektplan, der tydeligt definerer roller og ansvar.
Vi sikrer
- at forløbsplanen bliver holdt
- deltager ude på skolerne, når der skal fortælles om projektet,
- er med undervejs
- koordinere med skole, unge og virksomheden.
Bemærk at skolen typisk har flest opgaver forud for forløbet, mens virksomheden har under.
Bærende elementer
- velkomst,
- ung-til-ung
- egen interesse.
De unge tilvælger denne erhvervspraktikform frivilligt og af nysgerrighed, hvilket er årsagen til at der lægges vægt på at vække de unges interesse før forløbet og på samme tid give mulighed for frafald efter virksomhedsbesøget. Vores erfaring er, at vi på den måde står tilbage med de motiverede elever, som så ansøger og til gengæld virkelig får noget ud af oplevelsen og giver tilbage til virksomheden.
Derudover er det også vigtigt at tænke ung-til-ung i det omfang det er muligt, da en rollemodel på arbejdspladsen som den unge kan spejle sig i, kan være afgørende både ift. at føle sig tryg, men også ift. at kunne se sig selv i vælge den karrierevej.
Sidst men ikke mindst er det vigtig, at eleverne mærker de bliver taget godt imod og ikke går i vejen. Det er aldrig nemt at være ny, og derfor betaler dig sig at være ekstra opmærksomme på at få den unge godt startet op, for at kunne få et succesfuldt forløb. At skifte skolebænken ud med arbejdspladsen er en stor omvæltning som kræver en hånd.
Gode råd til virksomheden
- Informer eleven om arbejdstid
- pausetid
- madpakke eller frokostordning
- kontaktperson og telefonnummer m.m.
